Monday, 29 April 2013

Mi kari..sedapnya!!

Semalam aku dan family berpuasa..So, mak aku pon buat la mi kari*feveret abah aku*.Memandangkan aku rasa masakan mak aku tersangatlah sedap, so aku nak share la dengan uolls agar dapat buat sendiri kat rumah korang.Ni adalah resepi mi kari nya:

Bahan Penting

  • 3 biji bawang merah,
  • 2 ulas bawang putih,
  • 1 batang kayu manis
  • 1 kuntum bunga lawang
  • 2 kuntum bunga cengkih
  • 5 biji cili kering

    Bahan untuk kuah

  • ketul ayam di potong kecil
  • fish ball
  • fish cake
  • 1 kotak santan di campur air sebanyak 1-2 cawan (ikut suka hati sebenarnya, nak pekat ke tak)
  • 1 paket kecil rempah kari ayam baba's campur dengan adabi(nak salah satu je pun tak pe, tapi mak aku suka campur biar pekat katanya) di campur sedikit air

    Bahan Lain(tak tau nak tulis apa sebenarnya)

  • 1 peket mee kuning
  • Taugeh(dicelur sekejap je)
  • sawi (dicelur sekejap)
  • Limau kasturi Cara cara tu mak aku malas pulak nak bagitau...ala, tapi senang je*aku rasa la. Just tumis bahan penting tu, pastu dah naik bau tu, letak la rempah kari, dan ayam. Pastu letak la santan. Bila dah mendidih tu letak pulak garam secukup rasa.Look, siap dah.Then, mee tu letak la sendiri..
  • No comments:

    Post a Comment